28 januari, 2015

Att tänka på aktivitetsnivån man bygger

Jag försöker verkligen tänka på hur jag bygger upp Zento. Hur jag kan hålla aktivitetsnivån lagom. Att vara noga med vilodagar mm. 

Eftersom jag vet att livet till sommaren kommer ändras. Det kommer inte bara vara hundarna och Påhl att tänka på. Bebis kommer kräva massor från mig, jag vet dessutom inte om de kommer vara svårt att komma in i en vardag. 

Hundarna skall såklart ändå ha sitt, men det är onödigt att bygga upp en hund som förväntar sig massor varje dag. Jag var så nöd med vad jag lyckades åstadkomma med Rebuz. Att jag kunde träna honom varjedag en period för att sedan vila från träningen i veckor. Han låg alltid nära och snarkade nöjt. Att få en sådan underbart enkelhund hemma igen kommer jag nog aldrig lyckas med. 

Med Zento har jag tänkt att enkelt kunna träna honom med lydnad, hårdaspår och uppletande. Då kan lätt en vagn vara med nära och dessutom tar de inte speciellt långtid varjegång. Därför blir fokuset på det nu innan bebis kommer. Att komma längre i lydnaden och börja påriktigt med spår och uppletande. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar