27 januari, 2015

Anpassning till ny hund

Jag har tyckt det vart jättesvårt att träna med Zento, då han är motsatsen till Rebuz. 

Med Rebuz var de klart och tydligt som gällde, han fick absolut inte ta egna initiativ mm. Jag belönade honom med lugnande signaler och allt vad jag gjorde i träningen skulle vara just lugnande. Allt för att hålla ihop den lilla explosiva raketen. 

Zento behöver få ta egna initiativ, jag behöver belöna honom på ett mycket glatt sätt mm. 

Idag var första passet där jag kände att jag äntligen börjat vänja mig vid detta utan att behöva tänka vad jag gör. Så himla härligt att äntligen känna att det inte är svårt eller jobbigt längre. 


Idag värmde vi upp med "välja mig övning", så himla roligt tycker Zento vilket verkligen märks. Jag kunde dessutom belöna honom med leksak för första gången! 

Sen fortsatte vi med liggträningen. Började checka av ligg från stillastående, så han hade rätt teknik. Fortsatte sedan med att backa och sedan säga ligg samtidigt som jag stanna upp. Sista gången blev det ett ligg när jag fortfarande backade, vilket han klarade med bravur. 

Blev lite apportträning med fokus på belöningen. Jag vill att godiset skall vara mer värt än apporten. Nu tränar vi bara gripande med apporten, men märks att de finns mycket föremålsintresse långt där inne. Jag får tänka mig för så Zento inte blir en egoist. 

Avslutade som vanligt med gos innan vi var klara. Mycket nöjd matte till go'a Zento. 
Finaste älgen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar