05 december, 2014

Barn och hundar

Jag är gravid i vecka 15, därför har jag börjar tänka på de här med barn och hundar väldigt mycket. 

De är ofta jag ser saker jag inte tycker är okej. Många bortförklarar de med att barnet inte förstår, men så dumma är tyvärr inte barn som föräldrarna tror. 

Min syster flyttade hem igen när hon fick sitt andra barn som dessutom var hjärtsjukt efter de tagit slut mellan henne och barnens pappa. När hon flyttade hem var jag 15år och hade Pepper som skulle fylla 2år. Hon hade Julia 3,5år och Luna 2månader. 

Julia som redan var hundvan och visste direkt vad man fick göra och inte. Hon kunde betesig runt Pepper och allt var så enkelt eftersom vi pratat med henne från start vad som är okej och inte. Jag tog hand om Julia och Pepper väldigt mycket under vissa perioder när Luna var på sjukhuset tillsammans med min syster och mamma. 

Luna var nyfiken på Pepper redan från början och pillade gärna i hans päls om han kom fram till henne. Hon fick med lära sig direkt vad som är okej och inte, även om de var svårt för en hundälskare som henne. 

Arkilez, min förra greyhound flyttade in när Luna var 6månader. Arkilez var då en 12 veckors busig valp. De var inga problem med Luna och Arkilez någon gång. 


Luna och Arkilez. Luna var alltid glad när hon fick hålla hund (och är även idag). Hennes första ord var faktiskt "vovve" och "voff". 

Eftersom jag provat bo ihop med småbarn vet jag att de går, därför är jag inte de minsta nervös. Men jag har även folk i min närhet som inte tycker man behöver säga åt barnen och berätta, de förstår ju ändå inte. 



Till saken hör även att folk förväntar sig att de inte fungerar. Påhls farmor tyckte att mina föräldrar skall ta alla hundarna, för de kommer bli "såååå jobbigt". Mina föräldrar kommer visserligen ta Pepper, för att jag skall kunna lägga mer tid på Rebuz och Ize. Pepper blir bara glad om han slipper mig, jag är en kärring som kräver att han lyssnar direkt, bättre med min pappa som är nöjd om han lyssnar halvbra. ;) 


Jag tänker fortsätta tänka positivt på de hela, för de kommer gå utmärkt. Mina hundar är otroligt viktiga för mig och kommer fortsätta vara det. 

1 kommentar:

  1. Ja människor analyserar och tänker fel så många gånger. Klart det går att lära barn hur man är med hundar, dessutom ska man alltid vara närvarande när de är små. Hundar kan också lära sig att visa barnen respekt.

    SvaraRadera