27 februari, 2015

Zento på allmänlydnadskurs

Dagen började inte så bra idag. Ize hade väl en dålig dag eller liknande. Blev så trött/frustrerad/arg på honom att när vi skulle åka till klubben åkte han in igen. Han fick helt enkelt inte hänga med. 

Såklart startade inte bilen. Lyckades lösa det genom att prata med min far i telefon och vi kom fram till att de var batteriet. Letade upp ett annat batteri och startkablar, något jag aldrig använt tidigare. Det gick bra och batterit och kablarna fick åka med till klubben, så jag kunde komma där ifrån sedan med.

Väl på klubben fick jag en frågan om jag ville vara med på allmänlydnadskurs, de som skulle gå var nämligen så få. Valde att ta Zento för de skulle ändå vara nyttigt för honom. 

Började inne i stugan, tycker Zento skötte sig bra trots att en liten fralla i samma ålder "utmanade" honom väldigt mycket (skällde,morrade, stirrade). Fick avleda några gånger när Zento var påväg att ta efter de dåliga beteendet. Han har precis kommit in i könsmognaden så jag vill inte veta hur mycket som verkligen spökar i hans huvud. 

När vi gick ut skulle vi träna på att ha hundarna lösa. Alla fick då varsin lina som vi skulle trampa på vid behov. Blev en hel del störningar, allt från kastade bollar precis jämte till jakt (leksak som drogs med hjälp av en lina). Måste säga att de ändå var nyttigt för MIG, jag kommer nu våga lita på Zento ännu mer. 

Av en händelse så blev nästa uppgift att vi själva skulle lära hunden stå på kommando. Det var ju bra, har tänkt så länge att ta tag i det med Zento men det har inte blivit av. Nu när vi påbörjat det är det ju bara fortsätta. 

Jag tycker dessutom det är väldigt intressant att höra "vanliga" hundägare och hur dem tänker. Saker som jag alltid sett som självklart som de inte alls förstår mm. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar