31 augusti, 2015

Zento och jag är ganska värdelösa ihop

Jag är verkligen inte van vid såhär teflonoiga hundar. Att göra samma sak 500gånger räcker inte för att han skall förstå fullt ut, snarare 5000 för han skall börja få sina aningar om vad han gör som är bra. 

Delar upp allting så mycket det bara går för att få ordentliga grunder, men det tar extremt långtid eftersom allt bara rinner av innan han förstått. 

Det som fungerar bäst är att träna lydnads delar 3-4 gånger i veckan. Under passen får han även många pauser. Varje pass har vi två olika grejer vi tränar (utöver uppvärmning) tre blir alldeles för mycket. "Lilla" Helge Bälg behöver mycket tid att få tänka, vilket jag måste ge honom för att de skall bli bra. 

Jag saknar att kunna träna flera små-pass om dagen där man verkligen märker skillnad. Nu tänker jag dock göra det bästa av situationen och försöker hålla hoppet uppe att vi kommer kunna träna mer lydnad när könsmognaderna är över. Måste ständigt påminna mig om att han inte är så gammal och han behöver tid att mogna på. 

I söndags satt jag och skrev ner en långsiktig plan. När jag var klar insåg jag att hoppet är väldigt svårt att träna på, då hoppet på den närmsta klubben är inlåst. Jag tränar mest dagtid och då brukar ingen annan vara där. Men då tyckte Påhls pappa att vi kunde bygga ett hinder och ha i inhängnaden hos dem. Så vi slängde ihop ett hinder i trä som jag är väldigt nöjd med, eftersom de höll för Zento. Jag tränar ganska ofta hos Påhls föräldrar då de är så mycket störning som sker, störning som är jobbig för Zento. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar