30 augusti, 2015

Miljöträning på maskinträffen i Trädet

Jag hade förträngt maskinträffen i Trädet som var idag. Det blev ju bra ändå, även fast jag hellre åkt till bruks och IPO SM. 

Blev miljöträning i tre timmar, sen gick Meja, mamma, hundarna och jag till bilarna och väntade in de andra. 

Men åter till miljöträningen. Ize gjorde som han brukar, la sig ner och tjurade för att ingen klappade på honom eller matade honom med korv. 

Zento skötte sig över förväntan, höll alla tassarna nära marken i 2timmar och 50minuter. De sista 10minutrarna var han nog mer i luften och tränade studstekniker, blev skallad ett antal gånger och fick otaligt många pussar i ansiktet. Tänker vara väldigt nöjd då jag inte haft med honom på något liknande innan. Allt från hästar, traktorer, grävmaskiner, människor och hundar som var väldigt närgånget. 

Pepper började gå med pappa, han bor ju med mamma och pappa. Men jag blev arg för han inte "packade ihop honom", så jag tog helt enkelt Pepper från pappa för att Pepper skulle få den bästa upplevelsen. Pepper har blivit skotträdd och kan ibland reagera på plötsliga ljud om han inte känner att man har koll. Han blev lite låg hos pappa, men hos mig blev han direkt sitt vanliga jag igen. 

Jag gillar att miljöträna på sådana ställen där jag går in för miljöträning och de andra i sällskapet tittar på något de tycker är kul. Det gör att jag slipper tänka så mycket och stressa för att tex Påhl får tråkigt. Att jag dessutom tyckte maskinerna och så var helt ointressanta var ju med bra, då tappade jag aldrig fokus och kunde hålla min plan med träningen. 

Extra peppad blev jag såklart av alla kommentarer jag fick, behövde lite beröm för att stärka mitt självförtroende. 

Det var en äldre dam som kom fram och var så himla gullig, hon var den enda främlingen som fick klappa hundarna. Hon satte sig till och med på huk för att klia Zento på magen, då var han allt i himelriket. 

Den roligaste var dock en äldre man som tyckte jag hade en fin och lydig dobermann. Tackade och sa att de var en belgiskvallhund, malinois även kallad "malle".  Då backade gubben och sa att de är bäst jag håller mig på avstånd, för de gillar ju att bitas. Stod då dessutom med Meja och barnvagnen med min farliga hund. ;) 

Väl på parkeringen fick Zento sova i buren 40min sen tog jag ut honom och tränade 3min fotgående. Gick även fin fint det. 


Tre killar som la sig och slappade utan problem på de olika ställena vi stannade på. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar